Marknad

NSM Marknad

Utvecklingsprogrammet vänder sig till dig som är marknadsansvarig eller delaktig i marknadsarbetet på ditt företag.

NSM Marknad - människor sitter vid ett bord och pratar

Gruppen av deltagare består av sex till åtta personer och antal utbildningsdagar motsvarar antalet deltagare. Programmet genomförs en dag på varje företag som finns representerat.

Under förmiddagar ges forsknings- och erfarenhetsbaserad input som är relevant för din funktion i företaget. Under eftermiddagar arbetar vi tillsammans med de knäckfrågor som respektive deltagare presenterar.

Under handledning får du viktig input från andra i samma yrkesroll, samtidigt som du får förståelse för andra verksamheter. Upplägg och innehåll syftar till att utveckla den kompetens som ger bästa möjliga förutsättningar för tillväxt.

 

”Inom Nordic School of Management vill vi präglas av nyfikenhet, ansvar och generositet – det är i den andan vi erbjuder Competence for Growth!”

 


Innehåll

Organisation

  • Vilken funktion har marknadschefen i företagets ledningsgrupp?
  • Hur leder du en marknads-och säljorganisation?
  • Hur motiverar du medarbetare i olika funktioner att arbeta mot uppsatta mål?

Varumärkesstrategi

  • Hur arbetar ett företag varumärkesorien­terat?
  • Hur involverar du företagets olika avdelningar i varumärkesarbetet?
  • Hur bygger du varumärket internt och externt?

Kommunikation

  • Vilken funktion har kommunikation som helhet för ett företag – vad kan man påverka?
  • Hur beställer och upphandlar man kommunikationstjänster?
  • Hur använder jag konsulter på bästa sätt för att få ut mesta möjliga ur min budget?
  • Hur upprättar och implementerar man en företagsanpassad mediastrategi?

Planering

  • Hur upprättar och arbetar man med en marknadsplan och kommunikationsplan?
  • Vilka delar ingår i de olika planerna och hur hänger de ihop?

Distributionsstrategi

  • Hur arbetar du med prioritering av distributionskanaler?
  • Hur påverkar valet av distributionskanaler efterfrågan och synen på dina produkter och tjänster?
  • Traditionella och digitala kanaler – hur prioriterar du kanaler som du har tillgång till – och vilka kan du köpa in dig i?
  • Vilka strategiska frågor väcks vid export, import och internationella satsningar?

Ämnesexpert: Erik Stenbeck

Erik har arbetat som säljare och Trade Marketing Manager inom livsmedelsindustrin. Han har drivit ett flertal PR-byråer och varit i reklambranschen i sexton år. Som konsult arbetar han med strategisk varumärkesutveckling och projektledning. Bland hans uppdragsgivare finns exempelvis Atlas Copco, Lithells och Crawford.

 


 

Programansvarig: Daniel Bergqvist

Daniel har arbetat som säljare och affärsområdeschef i utbildningsföretag. Han är nu vd för Pennybridge, en internationellt växande plattform för välgörenhet. Han anlitas ofta för varumärkesutveckling via PR-byrån House of Brandy. I tidigare uppdrag har han arbetat med ABB, Swesafe och Würth

 Pris: 44 000 kr exkl. moms. Om du finansierar programmet privat eller via ideell förening är priset inklusive moms. Utvecklingsprogrammet består av lika många utbildningsdagar som antalet deltagare, dock max åtta deltagare.
Ladda ner pdf
Klicka på ikonen för att ladda ner pdf:en om utbildningsprogrammet.

 

 Välkommen att kontakta oss!

Joakim Samuelsson
 070-730 10 59
 joakim@nsm.se

Daniel Bergqvist
 073-626 81 14
 daniel@nsm.se